Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Ny studie lyfter gymnasieungdomars röster om psykisk hälsa

Publicerad: 2025-06-13 14:31

Hur upplever gymnasieungdomar egentligen ett nytt skolbaserat program som ska stärka deras psykiska hälsa? En ny studie ska ta reda på just det – genom att låta ungdomarna själva komma till tals. För att genomför studien har forskaren Lena Uvhagen fått två anslag.

Foto: Getty Images

Foto: Getty Images.

– Ungdomars psykiska hälsa är en stor utmaning och i detta behöver vi stärka och främja välbefinnandet. Inte bara förebygga och behandla ohälsa. Därför behöver vi mer kunskap om hur vi kan göra det på ett bra sätt som passar ungdomar, säger Lena Uvhagen, utvecklingsledare inom Välfärd och folkhälsa och doktorand vid Örebro universitet och Universitetssjukvårdens forskningscentrum.

Hoppas bana väg för mer träffsäkra skolbaserade insatser

Forskningen fokuserar på programmet SIM som är en lösningsfokuserad insats för välbefinnande, Solution focused intervention for mental health. Studien leds av en forskare som brinner för ungas välmående – både professionellt och personligt.

– I dagsläget går studien under arbetsnamnet "Elevers perspektiv på skolbaserat främjande av psykiskt välbefinnande". Den undersöker hur elever själva uppfattar SIM, ett nytt skolprogram som syftar till att förbättra psykisk hälsa i gymnasiet.

Ungas röst viktig i arbete med psykisk hälsa

Programmet SIM har redan testats i tre omgångar under åren 2019, 2021 och 2023. Nu ska den analyseras ur ungdomarnas egna perspektiv.

– Vi behöver lyssna mer på ungdomarna själva. De kan bidra med kunskap om vad som fungerar – och vad som inte gör det, säger Lena Uvhagen.

Studien är en del av ett större arbete med att utvärdera SIM inför en planerad randomiserad kontrollerad studie nästa år. Målet är dubbelt - att undersöka elevernas erfarenheter av programmet och samtidigt bidra till den bredare kunskapen om vad elever anser är viktigt i utformningen och genomförandet av skolbaserade program för psykisk hälsa.

– Vi pratar ofta om att förebygga psykisk ohälsa, men det är minst lika viktigt att stärka det friska – välbefinnandet. Och det är bråttom, för vi ser i rapport efter rapport att många unga mår dåligt, förklarar hon.

Att det saknas evidensbaserade, universella insatser för skolmiljön gör forskningen extra viktig. Dessutom hoppas Lena Uvhagen att arbetet ska bidra till att ungdomars röster får större utrymme i utformningen av insatser som faktiskt rör deras vardag.

Planen är att skicka in en vetenskaplig artikel i slutet av året och hon ser fram emot att under tiden få fortsätta vända och vrida på resultaten tillsammans med kollegor.

– Det bästa med forskning är just det – att få vara nyfiken, att få gå på djupet och verkligen försöka förstå något som spelar roll. Som mamma, faster och moster till tonåringar känns det här väldigt nära. Jag vill bidra till att deras generation får bättre stöd för att må bra – inte bara överleva skolåren, utan trivas under dem, avslutar Lena Uvhagen.

Faktaruta

  • Den studie som Lena Uvhagen har fått medel för har arbetsnamnet Elevers perspektiv på skolbaserat främjande av psykiskt välbefinnande.
  • Hon har fått ett forskningsanslag på 230 000 kronor från Stiftelsen Clas Groschinskys Minnesfond och ett personligt stipendium från Stiftelsen Solstickan på 60 000 kronor.
  • Det skolbaserade programmet heter SIM – Solution focused intervention for mental health och har testats i tre genomförandestudier 2019, 2021 och 2023. Mer information om programmet finns på www.simsweden.se
  • I den här studien undersöks vilken uppfattning de ungdomar som genomgått interventionen har av programmet.
  • Det är en kvalitativ studie som fokuserar på elevers uppfattning om ett nytt skolbaserat program för att stärka gymnasieungdomars psykiska välbefinnande.
Forskare Lena Uvhagen

Forskare Lena Uvhagen. Foto: Elin Abelson/Region Örebro län.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 13 juni 2025

Bläddra bland resultaten på din sökning