Ladda ned rapporten här
Den långa titeln på rapporten visar att det är komplexa samband: "Måluppfyllelse i skolan - samband mellan godkända betyg och gymnasiebehörighet med elevers livsvillkor, levnadsvanor och hälsa i Örebro län".
Hälsa, utbildning, lärande och utveckling är en mänsklig rättighet för alla barn i Sverige. Ändå ser vi systematiska skillnader i elevers skolresultat och hälsa. Elever som har goda sömnvanor, äter frukost regelbundet och är fysiskt aktiva presterar bättre i skolan. De som oroar sig för familjens ekonomi eller inte har stabila vuxenkontakter har svårare att nå målen.
Inget skolk och goda relationer
Den faktor som har starkast statistiskt samband med att ha godkänt i alla ämnen handlar om att vara i skolan på alla lektioner. Elever som aldrig skolkar har nära tre och en halv gång så högt odds att ha godkända betyg som de som skolkat minst en gång under terminen. Sedan kommer att känna tillit till en förälder. Det finns även ett starkt samband med föräldrars utbildningsnivå och andra socioekonomiska förhållanden kopplat till måluppfyllelsen.
Rapporten slår fast att det främjande och förebyggande arbetet behöver omfatta hela barnets liv och de arenor som barn och unga befinner sig på eller påverkas av. Här kan alla vi vuxna göra en insats, inte bara för våra egna barn utan för barn vi möter där vi bor, i föreningar vi är med i eller när vi prioriterar satsningar i samhället.
Stärka och minimera
Beslutsfattare och yrkesverksamma som möter barn och ungdomar behöver ha god kunskap om vilka skydds- och riskfaktorer som har samband med måluppfyllelse, livsvillkor, levnadsvanor och hälsa.
Genom att identifiera skydds- och riskfaktorer hos det enskilda barnet och samtidigt uppmärksamma grupper av barn med ökad sårbarhet för ohälsa, sociala problem eller bristande måluppfyllelse kan skolväsendet bedriva ett mer effektivt främjande och förebyggande arbete.
Arbetet handlar om att stärka skyddsfaktorer och minimera riskfaktorer.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 14 mars 2025