Skicka fakturor elektroniskt
Region Örebro län tar emot e-fakturor i följande format:
PEPPOL BIS Billing 3
- Parts-id är SE2321000164
- PEPPOL-ID är 0007:2321000164
- GLN-kod är 7381037500002 och vår VAN-leverantör är CGI/BTX.
Att skicka en PDF-faktura via e-post är inte en e-faktura.
Region Örebro läns organisationsnummer:
232100-0164
Kontakta oss via e-postadressen nedan om ni har frågor om anslutning eller fakturering.
Fakturor till Region Örebro län kräver giltig referens
En faktura till Region Örebro län måste alltid ha en giltig referens med i fakturan. En giltig referens består av 10 tecken (tre siffror, bindestreck, tre bokstäver och tre siffror), t.ex. 010-AAA123.
Referensen ska anges i rätt fält enligt standard. För PEPPOL är det i fältet BuyerReference.
Exempel:
<cbs:BuyerReferens>010-AAA123</.
Vid osäkerhet på var referens ska läggas är det bättre att lägga den på flera platser. Om du som leverantör saknar giltig referens, kontakta beställaren.
Våra betalningsvillkor
Region Örebro län godkänner inte order-, fakturerings-, expeditionsavgifter eller andra avgifter som leverantör eller tredje part lagt på fakturan.
Region Örebro län tillämpar betalningsvillkor på 30 dagar från fakturadatum.
Om ni som leverantör inte skickar e-faktura idag
Oftast finns det möjlighet att skapa e-faktura via affärs- eller ekonomisystem, hör med din systemleverantör.
Om ditt system inte kan skapa och skicka e-faktura har Region Örebro län en leverantörsportal där du kan registrera och skicka e-faktura kostnadsfritt till oss. Vill du använda regionens leverantörsportal kan du kontakta oss via e-posten Faktureringsfrågor nedan.
Fakturaadress*
Region Örebro län
Fakturaservice
Box 1500
701 15 ÖREBRO
* Fakturaadressen får du endast använda för påminnelsefakturor till fakturor som inte skickas elektroniskt.
Raindance Leverantörsportal är en molnbaserad tjänst som gör det enkelt för leverantörer att hantera elektroniska orderflöden och fakturering. Tjänsten är särskilt anpassad för leverantörer som själva inte har tillgång till lämpliga IT-lösningar för dessa ändamål.
För att få tillgång till leverantörsportalen kontaktar du oss. Du får då uppgifter för att registera ett konto och administrerar och underhåller sedan era företagsuppgifter själva.
leverantorsfakturor@regionorebrolan.se
Genom Leverantörsportalen kan du som leverantör:
- Ta emot elektroniska ordrar, skicka bekräftelser för att godkänna eller avvisa orders
- Fakturera direkt genom portalen – antingen kopplat till en order eller fristående
- Hantera egna prislistor med artikelregister och avtalskataloger
- Skapa och skicka prislistor
Hur går det till?
- Leverantören lägger in sina prisuppgifter, artiklar och avtal i portalen.
- Köparen skapar en order baserad på leverantörens prislista som skickas till leverantörens konto i Leverantörsportalen.
- Leverantören tar emot ordern och skickar en orderbekräftelse tillbaka – antingen som godkänd, avvisad eller modifierad.
- När ordern är hanterad kan leverantören smidigt fakturera via portalen.
Alla elektroniska meddelanden följer Peppol BIS-standarden enligt SFTI:s rekommendationer, vilket säkerställer en trygg och standardiserad kommunikation mellan köpare och leverantör.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 3 mars 2025