Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Länstrafiken fortsätter arbeta för hållbart resande

84 procent av svenska folket reste med kollektivtrafiken förra året och 42 procent av våra resor i Sverige sker med hållbara färdsätt som gång, cykel och kollektivtrafik.

Det är de högsta siffrorna sedan 2001 när Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern startade mätningarna.

Nöjd kund index 

För Länstrafiken Örebros del ligger NKI (nöjd kund index) för 2024 på 58% bland gruppen frekventa resenärer. Detta är en oförändrad nivå från föregående års mätning. Region Örebro placerar sig lite högre än det nationella snittet i 2024 års mätning och på samma nivå som Region Kronoberg.

Nöjdhet med senaste resan 

Nöjdheten med den senaste resan ligger över snittet, men är ändå en minskning med två procentenheter sedan föregående års mätning. För 2024 är det 75% av de tillfrågade som är nöjda med den senaste resan med Länstrafiken Örebro. Länstrafiken får även bra betyg av både resenärer och sällanresenärer gällande ombordfaktorer, men sämre omdöme när det gäller prisvärdhet och att åka kollektivt för att spara tid.

Fler behöver resa kollektivt 

Andelen hållbara resor fortsätter sakta att öka - 2024 är 34% av resorna  hållbara i Örebro län.

I slutet av 2024 infördes Citylinjen - ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro stad. Även det befintliga stadslinjenät förnyades. Förhoppningen är att dessa två åtgärder gör det enklare för invånare att resa hållbart kommande år och därmed bidra till att minska vår gemensamma klimatpåverkan. 

Minskad marknadsandel

I årets rapport har marknadsandelen av det motoriserade resandet minskat sedan föregående års mätning. I årets rapport noterar Svensk kollektivtrafik en ny mätmetod som påverkar hur man mäter marknadsandelar. Beslutet om  minskade reduktionsplikt på bränsle, har också påverkat årets resultat.  

Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen används som ett verktyg att följa ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet på sin trafik, både lokalt och regionalt. Undersökningen som startade 2001 sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer). För 2024 besvarades frågorna av över 100 000 slumpmässigt utvalda respondenter. 








  • Resorna inom kollektivtrafiken fördelas mellan buss (62%), tunnelbana (25%), spårvagn (13%), båt/färja (2%) och närtrafik (1%). 
  • Elsparkcykel står fortfarande för en mycket låg andel av resorna, 0,5% mätt över hela landet. 
  • 65% av de som reser kollektivt använder periodbiljetter och biljettköp sker idag främst via app.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 12 februari 2025

Bläddra bland resultaten på din sökning